LADDNINGSGUIDE

LADDNINGSGUIDE

LADDNINGSLÄGE / CHARGING MODE

Vi har för närvarande fyra laddningslägen för laddning av elbilar och dessa kallas också ofta för "laddningslägen" eller helt enkelt "läge" på engelska. Dessa uttrycker säkerhetsnivån för laddning och är beteckningar som ges av The International Electrotechnical Commission under standarden IEC 62196. Vi vill beskriva skillnaderna, såväl som fördelarna och nackdelarna med de olika lösningarna.

MODE 1

Laddning i Mode 1 beskriver det enklaste sättet att ladda en elbil. Bilens laddkabel kopplas direkt till ett uttag och det är upp till bilägaren att säkerställa säkerheten vid laddning, då det inte finns något system som övervakar om bilen är ansluten till jordkontakt eller har rätt skydd som är tillfredsställande villkor för att ladda elbilen. Det finns med andra ord ingen kommunikation mellan bilen och strömförsörjningen.

MODE 2

En laddlösning läge 2 innebär att laddkabeln kan anslutas till ett vanligt eluttag, men att säkerhetsfunktioner säkerställs via en kontrollbox (ICCB) på själva laddkabeln eller en portabel laddstation. Detta är en av de laddningskablar som levereras som standard till alla elfordon från och med idag. Detta tar hand om grundsäkerheten genom att bryta spänningen så att det inte finns någon spänning ända fram till bilen innan kontakten fysiskt kopplas till bilen. Styrboxen kontrollerar även att det finns en tillfredsställande jordning på systemet och kommer inte att börja ladda om det blir jordfel. Den kommunicerar med bilen och "berättar" hur mycket ström bilen kan dra och bilen måste "berätta" att den är redo att ta emot laddning innan spänningen läggs hela vägen till bilen. Vidare måste en EVSE ha inbyggd säkerhet för värmealstring, och är en mycket säkrare laddningslösning jämfört med läge 1. Svagheter med läge 2-laddning är att schuko-kontakten, som är den vanligaste, inte är avsedd för lång- och hårdströmsbelastning som en laddhybrid eller en elbil representerar. Denna laddlösning lämnar även elbilisten med ansvaret att se till att det finns tillräckligt med ström i det uttag som laddkabeln är ansluten till.

Kontrollboxen för en mode 2-laddare kan väga från 1-3 kg och hänger cirka 30 cm från kontakten. Detta gör att kontakten dras ur uttaget och gör att uttaget förstörs vid efterföljande uppvärmning, om det inte avlastas. Detta problem kan undvikas genom att montera en korg eller krok där "laddboxen" kan avlastas under laddning. Laddboxen är robust byggd, så att den tål att bli överkörd. Mode 2-laddningskablar levereras normalt antingen med eller utan möjlighet att justera uteffekten i antal ampere. Detta är praktiskt i de fall det finns begränsad effekt tillgänglig så att man undviker att säkringen löser ut, samtidigt som man minskar risken för brand på grund av överbelastning.

MODE 3

Mode 3-laddning inkluderar fasta installationer och anslutning sker med specialanpassad kontakt (Typ 2) för laddning av elbilar. Styr- och säkerhetsfunktioner under läge 2 är integrerade i en laddstation. Typ 2-uttaget har antingen en- eller trefasledare, jord och ett pilotuttag. Pilotkontakten leder en ton som styr laddströmmen, mellan bilen och laddstationen. Kontakterna är byggda för att klara höga belastningar under lång tid, och kommer att klara belastningen från laddning. Laddstationen kan förses med en fast laddkabel eller med en typ 2-kontakt, vilket gör det möjligt att ansluta med en mode 3-laddkabel. Dessa kablar är kända i vardagsspråk som antingen "typ 2 till typ 2" eller "typ 2 till typ 1" och har ingen form av kommunikation inbyggd.

Mode 3-laddningskablar levereras med följande specifikationer:

 Strömstyrka (A) Spänning Faser Maximal effekt (kW)
16 230V 1 3,7
32 230V 1 7,4
16 400V 3 11*
32 400V 3 22*

 * (Endast möjligt med typ 2 - typ 2)

MODE 4

Mode 4-laddning benämns snabbladdning med en speciell laddningsteknik, som t.ex. CHAdeMO eller CCS där likström (DC) matas direkt in i batteriet vilket är mycket snabbare. Laddaren sitter i laddstationen och har en likriktare av strömmen från växelström (AC) till likspänning (DC). Det finns kommunikation mellan bilen och laddstationen för att styra laddningen och för att öka säkerheten vid så höga strömmar. Därför kommer laddningskabeln med stickkontakt alltid att vara permanent ansluten till en snabbladdningsstation.